Jak poprawnie zapisać numer telefonu w projekcie?

numery telefonów

Odpowiednio zapisując numer telefonu w projekcie możemy skutecznie zwiększyć łatwość jego odczytania a nawet zapamiętania. Ponadto firmy, które ułatwiają kontakt z sobą są bardziej wiarygodne a tym samym lepiej postrzegane przez klientów. Zatem ułatwianie kontaktu klientowi powinno być priorytetem każdej firmy. Jako projektanci powinniśmy przywiązywać dużą uwagę do prawidłowego i funkcjonalnego zapisu numeru kontaktowego. Przedstawię kilka ciekawych rozwiązań które mogą pomóc w efektywniejszym wykorzystywaniu potencjału różnych wariantów zapisu numerów. Skupię się tu głównie na numerach telefonii komórkowej, ale przedstawione rozwiązania można równie skutecznie zastosować do pozostałych numerów.

Różne zapisy tego samego numeru

Jeden numer telefonu możemy zapisać na wiele sposobów.

Dla klienta z kraju zapiszemy go w formie ciągu dziewięciu cyfr:

  • 562728292

czytelność zwiększymy mu dzięki pogrupowaniu cyfr w trzy trzycyfrowe grupy i jest to najczęściej spotykana forma która również bardzo łatwo identyfikuje, że jest to numer telefonu komórkowego:

  • 562 728 292

spotkać można również zapisy zawierające separatory w postaci myślników:

  • 562-728-292

taki zapis jednak może spowolnić odczyt informacji. Brnąc dalej w zapis mamy jeszcze zapis z numerem kierunkowym dla kraju, w tym przypadku dla Polski możemy spotkać następujące zapisy:

  • +48 562 728 292
  • PL +48 562 728 292

Jak widać jeden numer możemy zapisać na różne sposoby i chcąc uwzględnić pełny zapis spotykany na drukach reklamowych nie można zapomnieć o następujących wariantach:

  • tel. 562 728 292
  • nr. tel. 562 728 292
  • tel. kom. 562 728 292
  • kom. 562 728 292
  • telefon: 562 728 292
  • numer tel. 562 728 292
  • mobile: 562 728 292

i tu już przerwę, choć jakby poszukać to pewnie można znaleźć jeszcze kilka wariantów. Z powyższych używam zapisu „tel.” i to wyłącznie gdy zapisy, które za chwilę przedstawię mogłyby zaburzyć równowagę w projekcie. Osobiście jestem zwolennikiem zupełnie dwóch innych zapisów, a mianowicie:

  • ikona + numer.
  • sam numer

Pierwszy wynika z tego, iż taki zapis bardzo łatwo trafia do odbiorcy. Ikona jest najprostszym sposobem komunikacji, nie tracimy czasu na czytanie, nasz wzrok nie musi rozpoznawać liter – prosty symbol trafia szybko, po prostu wiemy o co chodzi. Stosowanie symbolu słuchawki bardzo łatwo kojarzy się też z przyciskiem na smartfonie co od razu może sugerować wykonanie połączenia. Drugi natomiast wynika z faktu, iż dziś w dobie łatwego dostępu do telefonii rozpoznanie numeru nie sprawia nam problemu. Wystarczy słowo „kontakt” przed danymi kontaktowymi lub pod imieniem i nazwiskiem podanie numeru telefonu. W niektórych przypadkach użycie w projekcie słowa „zadzwoń” też jest nawiązujące. Projektując grafikę zawsze staram się upraszczać do minimum wszelkie elementy tak żeby informacja mogła być szybko i zrozumiale odebrana.

numer telefonu poprzedzony ikoną sugerującą wykonanie połączenia
Numer telefonu poprzedzony ikoną sugeruje wykonanie połączenia.

grupowanie cyfr w numerze

Grupowanie cyfr będzie miało wpływ na łatwość zapamiętania numeru. Rozdzielenie ciągu dziewięciu cyfr na trzycyfrowe kolumny zwiększa jego czytelność i rozpoznawalność. Możemy ułatwić zapamiętanie numeru poprzez jego odpowiednie podzielenie. Mając do prezentacji na materiale reklamowym numer telefonu: 562 728 292, który z pozoru nie jest łatwy do zapamiętania możemy zapisać w następujący sposób 562 72 82 92. Od razu widzimy efekt: numer jest łatwy do zapamiętania. Możemy użyć kolorów aby zwiększyć efekt a także zagrać słowami czy wyglądem cyfr, wyobraźnia jest tu bez ograniczeń – oczywiście zachowajmy rozwagę. Poniżej przykład jak odpowiednie grupowanie cyfr może wpłynąć na łatwość odczytania numeru i jego łatwiejszego zapamiętania.

grupowanie cyfr w numerze telefonu
Grupowanie cyfr w numerze telefonu. Ostatni zapis pozwala na szybkie zapamiętanie ciągu cyfr.

po co zwracać uwagę na zapis numeru?

Pomimo, że wszystkie wymienione sposoby zapisu numerów są prawidłowe to zawsze na celu powinniśmy mieć skuteczność przekazu, a skuteczny to taki który jest łatwy i szybki do odczytania. Wynika to z następujących czynników:

  • sposób w jaki nasz wzrok odczytuje informacje
  • czas jaki ma odbiorca na znalezienie i odczytanie informacji

Pierwszy odnosi się do sposobu pracy naszego wzroku i jest bardziej złożonym tematem. Streszczając chodzi o to, że każdy element graficzny jest interpretowany osobno przez nasz wzrok co wydłuża czas odbioru a ten będzie miał istotne znaczenie gdy przejdziemy do drugiego czynnika. Czas jaki będzie miał odbiorca jest zależny od miejsca umieszczenia reklamy. Inny czas może być w przypadku reklamy na plakacie na przystanku autobusowym, gdzie odbiorca ma czas się wczytać a zupełnie inny na bilbordzie umieszczonym przy drodze gdzie czas odbioru reklamy przez kierowcę to kilka sekund.

kiedy użyć numer kierunkowy kraju a kiedy nie?

Wszystko zależy od tego na jakim nośniku będzie eksploatowany numer i jak daleko sięgają usługi firmy: lokalnie czy globalnie. Dla firm o zasięgu globalnym problem który chce poruszyć nie występuje, bo zawsze w kontaktach będzie konieczny numer kierunkowy kraju w jakim mieści się firma. Można by w ten sposób stwierdzić że dla firm lokalnych nie ma takiej potrzeby aby dodawać numer kierunkowy kraju bo przecież firma świadczy usługi dla firm czy ludzi z danego kraju. I w tym miejscu sytuacja nie jest tak oczywista, bowiem należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:

  • kto docelowo w kraju skorzysta z naszych usług
  • na jakim terenie firma świadczy usługi
  • czy klient będąc za granicą będzie potrzebował kontaktu z firmą

Na materiałach reklamowych, które klient danej firmy może wziąć do ręki i zachować (np. wizytówka, papier firmowy, teczka ofertowa) numer powinien być poprzedzony numerem kierunkowym danego kraju (oczywiście z wyjątkiem firm lokalnych mocno bazujących na produktach i usługach związanych z regionem na jakim działa). W przypadku reklam na nośnikach dużego formatu typu baner, kaseton czy billboard numer powinien być zapisany w jak najprostszy sposób z kilkoma wyjątkami. Takie podejście bierze się z tego, iż w reklamie zewnętrznej nasz docelowy odbiorca ma zazwyczaj niewiele czasu na jej odbiór, zatem reklama powinna zawierać jak najmniej znaków i elementów powodujących spowolnienie odczytania informacji. Elementem wywołującym taki efekt spowolnienia może być oczywiście zastosowanie zbędnego +48. Jednak są branże w których numer kierunkowy kraju powinien być konsekwentnie używany, jedną z takich jest chociażby branża turystyczna. Brak numeru kierunkowego na reklamach zewnętrznych tej branży może spowodować utratę klientów, którymi okażą się przejeżdżający przez kraj obcokrajowcy szukających noclegu. W tym miejscu można by powiedzieć, że osoby nieznające numeru kierunkowego kraju do którego jadą to odosobnione przypadki ale jednak się zdarzają.

Zapis z numerem kierunkowym będzie miał uzasadnienie również w przypadku reklam zlokalizowanych przy terenach przygranicznych gdzie jest duże prawdopodobieństwo złapania zasięgu sieci z sąsiedniego kraju. Kolejny przypadek w którym taki zapis ma sens to gdy klient znajdzie się poza granicą kraju – może potrzebować kontaktu z firmą, np. gdy ma problem z oprogramowaniem może potrzebować kontaktu z jego dostawcą. Mając wizytówkę czy numer zapisany z numerem kierunkowym od razu wykona połączenie. Gdy na materiale reklamowym umieszczamy kod QR do kontaktu powinniśmy zadbać aby znalazł się tam poprawny zapis z uwzględnieniem numeru kierunkowego (o tym jak ciekawie wykorzystać kod QR znajdziesz w tym wpisie).

Ciekawym dodatkowym elementem który ułatwi lokalizację numeru w przypadku firm świadczących usługi na terenie kilku państw jest zastosowanie przed numerem skrótu który odwołuje się do danego państwa np: dla Polski „PL”, dla Francji „FR”, Wielkiej Brytanii „GB” itd. Stosowanie flag dam na drugi plan ze względu na fakt iż większość numerów kontaktowych widnieje na wizytówkach i innych materiałach małego formatu gdzie wiele kolorów mogłoby zakłócić projekt a ponadto mała flaga byłaby nie czytelna.

zapis z numerem kierunkowym kraju
Przykład zapisu z numerem kierunkowym kraju i zastosowanie kolorów do zwiększenia czytelności.

jaką formę zapisu wybrać?

Przede wszystkim taką która nie zawiera ozdobnych separatorów pomiędzy cyframi (kółka, kreski czy inne). Każdy taki znaczek to dodatkowy element z którym będzie musiał zmierzyć się wzrok odbiorcy. Stosowanie ich nie wnosi nic cennego do projektu a jedynie wydłuża czas odczytu który może okazać się cenny. Oczywiście zapisując numer zagraniczny powinniśmy zapoznać się z prawidłową jego pisownią dla danego kraju. Przed numerem zalecam stosowanie symbolu telefonu w postaci nieskomplikowanej ikony lub nie poprzedzanie go niczym na przykład gdy chcemy zasugerować wykonanie czynności słowem „zadzwoń”.  Tekst objaśniający w postaci „tel.”  stosuję tylko wówczas gdy wymaga tego specyfika projektu.

korzyści z doboru odpowiedniego zapisu numeru

Zwracanie uwagi na zapis numeru może wydawać się z pozoru nieistotne. Jednak mając na celu skuteczność przekazu to zastosowanie odpowiedniego zapisu będzie miało kilka zalet

  • dobierając zapis numeru do nośnika i miejsca umieszczenia zwiększymy skuteczność reklamy
  • unikanie ozdobnych separatorów zwiększy szybkość czytania i rozpoznania numeru
  • stosowanie ikony zamiast tekstu poprzedzającego numer zwiększy szybkość jego odnalezienia oraz może zasugerować wykonanie czynności
  • używając w uzasadnionych przypadkach numeru kierunkowego kraju ułatwimy kontakt odbiorcy
  • poprzez odpowiednie grupowanie cyfr możemy zwiększyć zapamiętanie ciągu cyfr

Każdy element w projekcie jest kluczowy i ma ogromny wpływ na odbiór całości. Projektując jakikolwiek materiał warto zwracać uwagę na każdy jego element a w szczególności na informacje kontaktowe.